2008. június 23., hétfő

HALÁL ELLEN HALÁLLAL (Pilinszky)

Tajuma no Kami a sógun vívómestere volt. Egy nap a sógun egyik testőre jött hozzá, hogy vívóleckét vegyen tőle.

- Alaposan megfigyeltelek – mondta neki Tajima no Kami -, és úgy látom, hogy magad is mestere vagy a kardnak. Mielőtt tanítványomnak fogadlak, mond meg nekem, hogy melyik mestertől tanultál?

A testőr azt válaszolta:

- Én még senkitől sem tanultam a vívást.

- Engem nem tudsz átejteni – mondta a vívómester. – Jó szemem van, és az még sosem csapott be.

- Nem akarok ellentmondani – válaszolta a testőr -, de én tényleg nem tudok semmit sem a vívásról.

A mester akkor vívott néhány percig a testőrrel s amikor abbahagyták, így szólt:

- Mivel azt mondod, hogy sosem tanultad még a vívást, hiszek szavadnak. De te akkor is valamiféle mester vagy. Mesélj magadról!

Talán azt mondom el – kezdte a testőr -, hogy gyerekkoromban azt bizonygatta nekem egy szamuráj, hogy az embernek sosem szabad félnie a haláltól. Ezért aztán mindig küszködtem a halál kérdésével, amíg az semmi idegességet sem okozott már bennem.

- Szóval ez az! – kiáltott Tajima no Kami. – A kardvívás végső titka is abban áll, hogy nem félünk a haláltól. Nincs szükséged más leckékre! Már mester vagy.

(Anthony de Mello nyomán)

Nincsenek megjegyzések: