Interjú
a homoszexualitásról a 2013-as Függőlegesen tartott műhely kapcsán: „a
homoszexualitás divat vagy hajlam?”
1. Mi motivált
arra, hogy elvállald a homoszexualitásról szóló műhelyt?
A témával már
korábban foglalkoztam. Kolozsváron az Apafi bentlakásban voltam kollégiumi
lelkész. Egyik félévben sorra vettük a gyakori etikai témákat, köztük a
homoszexualitást is. Már volt elképzelésem a témáról s máskülönben sem szeretek
tabuizálni, beszéljünk nyíltan a témákról. Jézusnak nem voltak tabu témái, az
egyháznak viszont vannak, mondja ki egy tavalyi kutatás eredménye, amelyet
Magyarországon a Zsinat Ifjúsági Bizottsága készített.
2. Mit
tapasztalsz, a környezetedben milyen kérdésekkel, nehézségekkel szembesülnek
a. a
homoszexuálisok
b. a
homoszexuálisok ismerősei, családja?
A homoszexuálisok szembe kell nézzenek az
intoleranciával, a homoszexuálisok családja szégyent érez, mit mond a
társadalom, a mi kultúránkban ez nem igazán elfogadott kapcsolatforma. Az
ismerősök úgy látom, eltávolodnak, mert nem tudnak mit kezdeni a helyzettel,
nem tudják beleélni magukat a helyzetükbe, sok az előítélet a fejükben.
Általában azok a legádázabb ellenségei a homoszexuálisoknak, akiknek bajuk van
a saját nemi identitásukkal, netán leplezik, tagadják homoszexuális hajlamukat.
3. Érintettétek-e
a fenti kérdést a műhelyen, és ha igen, ott mit tapasztaltál?
A műhelyen volt olyan, akinek volt tapasztalata
homoszexuálissal, volt olyan, akinek nem. Akinek nem volt tapasztalata, azért
jött el, hogy felkészüljön a helyzetre, hogyan viszonyuljon. Akinek volt
tapasztalata, az sokkal toleránsabb, megértőbb volt a homoszexuálitással, mint etikai kérdéssel. A homoszexuális
ismerőse mesélt a vívódásairól, így már könnyebb volt számára elfogadni őt.
4. Sokszor
tapasztalom saját magamon, de másokon is, hogy van egy általános igyekezet
bennünk arra, hogy helyesen viszonyuljunk a másik emberhez, s ennek érdekében
lázasan keressük azt az igazságot vagy azokat az igazságokat, amelyekre
támaszkodni tudunk, abban reménykedve, hogy az igazságra alapozott
viszonyulásunk valóban helyes lesz. Meg tudnál-e fogalmazni a
homoszexualitással kapcsolatosan ilyen igazságot vagy igazságokat?
Az örökletességszámítások 50-50 %-ra
teszik a veleszületett hajlam és a provokáló külső hatások részesedését. Úgy
gondolom, hogy meg kell értenünk, mint született hajlamú, mint a szerzett
hajlamú homoszexuális helyzetét. Ami az igazságot illeti, vallom „Az
élet Istené” című
bioetikai tanítás erre vonatkozó tanítását, melyet a
Romániai Református
Egyház Zsinata 2009-ben
tett közzé. Így hangzik:
„A Romániai Református
Egyház a Szentírás alapján vallja, hogy a teremtett és megváltott élet Istené,
az ember neki tartozik azzal, hogy testét, lelkét tisztán őrizze meg. Tanítja,
hogy az embernek mind a szent házasságban, mind azon kívül tisztán és fegyelmezetten
kell élnie. Állást foglal a szexuális élet minden eltévelyedésével: a szabad
nemi élettel, házasságtöréssel, prostitúcióval, pedofíliával, valamint a nemi
kizsákmányolással szemben, és azokat bűnnek tekinti. Nem ítélkezik a
homoszexualitás, mint hajlam fölött, de az egyneműek aktív nemi életét nem
tekinti házastársi kapcsolatnak, együttélésük minden formáját és annak
következményét (pl. a gyermekek örökbe fogadását) bűnnek tartja,
visszautasítja, és kapcsolatukat egyházi áldásban nem részesíti.”
5. A
műhelycím valójában egy kérdés: homoszexualitás – hajlam vagy divat? Mi erre a
válasz?
A homoszexualitás hajlam? Erre
keresve a választ segítségül hívtam a biológiát, a genetikát. Birtalan Balázs
„Halállal lakoljanak?” című könyvének egy fejezete szól a homoszexualitás
biológiai meghatározottságáról. Innen három biológiai meghatározottságot emelek
ki.
1.
A
homoszexuális agya másképp működik. „A jellegzetes férfi és női agy között van
egy harmadik, átmeneti típusú, és ez a homoszexuális férfiak agyának felel
meg.” - mondja Czeizel Endre orvos-genetikus. Az agy két féltekéje között a
kérges test biztosítja az összeköttetést, elsősorban az idegsejtek rostjait
foglalja magában. A két agyfélteke közt az idegrost „huzalok” létesítenek
kapcsolatot. Ezek az idegrostok megszámolhatók és a homoszexuálisok agyában
jóval több van (34%-al). Ebből következően más a két agyfélteke együttműködése.
2.
1991-es
vizsgálatok kimutatták, hogy anatómiai eltérés van a homoszexuális férfiak
hipotalamuszában is, ahol négy olyan agymag van, amely szerepet játszik a
szexuális magatartás kialakulásában. A megvizsgáltak egy részében hiányzott az
INAH-3 mag vagy nagyon kicsi volt. Ezen személyek szexuális orinetációjuk
homoszexuális volt. Levonták a következtetést, hogy akinek a szexuális
központjában az agymag csökkent értékű az homoszexuális lesz. Joggal
vitatkoznak mások ezen elmélettel, szerintük a szexuális magatartás során
sorvad el az agymag.
3.
1993-ban
tették közzé, hogy megtalálták a férfi homoszexualitás génjét az X kromoszóma
hosszú karjában. A homoszexualitás génje a homoszexuális férfiak 80 %-ban
igazolható, ez jelenti a hajlamot a szexuális orientációs zavarra. A
homoszexualitásért felelős gént a génhordozó, de nem érintett anyák viszik át
gyermekeikbe, fiaik 50 %-ban.
Hogy állják-e a helyüket a fenti genetikai tények, nem
tudom, mert nem vagyok genetikus, csak logikával követem az eszmefuttatást. A
református bioetikai tanítás elismeri, hogy vannak
embertársaink, akik öröklött vagy szerzett hajlamként saját nemükhöz vonzódva
képtelenek a teremtési rend szerinti házasságra.
A
homoszexualitás divat? Ezt személy
szerint túlzásnak tartom. Elfogadom,
hogy egyes személyeknek öröklött hajlamuk van, másoknak pedig szerzett. Nem
hinném, hogy a divat miatt sajátítják el a hajlamot, inkább a sérüléseknek
tudom be, szexuális zaklatásnak, agressziónak stb.
6. Istennek
van-e üzenete a homoszexualitással kapcsolatosan és amennyiben van, mi lehet
az?
Az Ószövetségben a mózesi törvény alapján a homoszexualitás
cselekedetéért halálbüntetés járt (3Móz 20,13). Az Újszövetség a Róma 1,27-ben tévelygésnek nevezi, mely elnyeri
méltó jutalmát. Gal 5, 19-ben a test cselekedeteként említi mint bujálkodást,
aki ilyent cselekszik nem örökli Isten országát (Gal 5,21).
Isten üzeneteként igéket említek:
„Hiszen nem kívánom én a bűnös ember halálát - így szól
az én Uram, az Úr - hanem azt, hogy megtérjen útjáról, és éljen.”
„Vagy megveted Isten jóságának, elnézésének és türelmének
gazdagságát, és nem veszed tudomásul, hogy téged az Isten jósága megtérésre
ösztönöz?” (Róm 2,4)
A homoszexuális hajlamú kell, hordozza keresztjét,
tagadja meg magát, ehhez adja Isten a Szentlélek erejét, az önmegtartóztatást
(Gal 5,22).
Jézus feloldozta a parázna asszonyt, akit meg akartak
kövezni és kész feloldozni a
homoszexualitásban élőt is: „Én sem ítéllek el téged, és mostantól fogva többé
ne vétkezz.” (Jn 8, 11b)
7. Van-e
még valami, amit szívesen megosztanál az olvasókkal?
Igen, sok minden lenne, de itt csak a legfontosabb
mondanivalómat osztom meg. A tegnapi Mai Igéből elgondolkodtatott egy mondat.
„Hajlamosak vagyunk arra, hogy amit nem ismerünk, azt ahhoz hasonlítjuk, amiről
azt hisszük, ismerjük - mint azok, akik azt mondták Kolumbusznak, hogy a föld
lapos.” Próbáljuk megérteni a homoszexuálisok helyzetét és viszonyuljunk
hozzájuk több szeretettel, segítsünk nekik sajátos sorsukban. Kezdetnek az is
jó lépés, ha szóba állunk velük, nem kerülgetjük, nem leprások. Maradjunk
nyitottak helyzetük megértésére, ezt találom kulcsfontosságúnak az empatikus
(beleélő) szeretethez. Ma olvastam: „Az elménk olyan, mint egy ejtőernyő.
Nyitott állapotban működik a legjobban.”
Ha netán valakiben égne a vágy, hogy megtérítsen egy
homoszexuálist ajánlom figyelmébe az alábbi igét: „Testvéreim, ha valakit
tetten is értek valamilyen bűnben, ti,
akik lelki emberek vagytok, igazítsátok helyre az ilyent szelíd lélekkel. De
azért vigyázz magadra, hogy kísértésbe ne essél.” (Gal 6,1) Csak lassan a
hévvel, mert mindnyájan ugyanazon Törvény szerint fogunk megítéltetni.
Kérdezett Kővári
Erzsébet, válaszolt Márton Előd.
2013.06.10.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése